YogaΠολεμικες ΤεχνεςΥγεια

Ποιά είναι η σωστή στάση σώματος;

Όλοι έχουμε ακούσει την συμβουλή “μην καμπουριάζεις” ή “πρόσεχε την στάση σώματός σου”. Ακόμη, πολύ συχνά ακούμε για εργονομικές καρέκλες γραφείου και προϊόντα που διορθώνουν τον τρόπο που καθόμαστε στον χώρο εργασίας. Σύμφωνα με τον Kieran O’Sullivan, κορυφαίο φυσικοθεραπευτή νοσοκομείου στην Ιρλανδία, η άποψη πως υπάρχει μια σωστή στάση σώματος, με τις αρθρώσεις τεντωμένες και σφιγμένες, που βοηθάει να αποφευχθεί ο πόνος στην μέση και τον αυχένα, είναι βαθιά ριζωμένη στην κοινή γνώμη. Τελικά, υπάρχει πραγματικά η απόλυτα σωστή στάση σώματος? Και αν ναι, ποιά είναι?

Η ανατομία

Η σπονδυλική μας στήλη είναι καμπυλωτή απο την φύση της. Απο το πλάι έχει σιγμοειδές σχήμα, με τον αυχένα κοίλο, τον θώρακα κυρτό και την μέση ξανά κοίλη. Η “σωστή στάση σώματος” αναφέρεται συνήθως στο ήπιο ίσιωμα αυτού του σιγμοειδούς σχήματος.

Το πρόβλημα

Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει ορισμός της σωστής στάσης σώματος. Σύμφωνα με μια μελέτη, στην οποία συμμετείχαν 295 φυσικοθεραπευτές από τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες, δεν προέκυψε συμφωνία στην σωστή στάση σώματος. Ακόμη και για τις  στάσεις που προτιμήθηκαν απο τους ειδικούς, δεν μπόρεσαν να ανασυρθουν δεδομένα που να επιβεβαιώνουν την ευεργετική τους δράση στον πόνο της μέσης. Επίσης, επιβεβαιώθηκε πως διαφορετικές στάσεις ταιριάζουν σε διαφορετικούς ανθρώπους, ανάλογα ας πούμε με το φύλο ή το βάρος τους.

Η απάντηση

Ο O’Sullivan σημειώνει πως αντί να συγκεντρωνόμαστε στην σωστή στάση σώματος, θα πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη σημασία στην ικανότητά μας να αλλάζουμε ανάμεσα σε ποικίλες στάσεις με ευκολία. “Ενώ είναι δελεαστικό να σκεφτούμε πως αν απλά τεντωθουμε θα μειώσουμε τον πόνο, κάτι τέτοιο δεν υποστηρίζεται από την έρευνα.” Πράγματι, ότι κι αν διαβάσατε online για τους κινδύνους της κακής στάσης σώματος, δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή στοιχεία που να επιβεβαιώνουν πως το “καμπούριασμα” προκαλεί προβλήματα υγείας. Επομένως το να κατηγορούμε την στάση σώματος για τον πόνο μας και να πιστεύουμε πως το σώμα χρειάζεται “ευθυγράμμιση” είναι μια φιλοσοφία που ανήκει στο παρελθόν.

Γιατί λοιπόν τόσος κόσμος προσπαθεί να διορθώσει την στάση του σώματός του? Ο Dr Eyal Lederman, οστεοπαθητικός και λέκτορας στο University College London Institute of Orthopaedics and Musculoskeletal Science αναφέρει πως “Έως σήμερα, η έρευνα δείχνει πως δεν υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της στάσης σώματος, το σχήμα και τις καμπύλες δηλαδή της σπονδυλικής στήλης, και την εμφάνιση πόνου στην μέση.” Επιμένει πως οι άνθρωποι έχουμε εξελιχθεί να μπορούμε να σκύβουμε, να λυγίζουμε το σώμα μας και να σηκώνουμε βάρος. “Αυτές οι φυσικές δραστηριότητες είναι ασφαλείς και ευεργετικές για την υγεία της σπονδυλικής μας στήλης. Θα πρέπει να πάψουμε να τις φοβόμαστε.”

Ο O’Sullivan’s είναι εξίσου ευθύς στην άποψη του. “Εάν δεν έχετε ήδη πόνο στην μέση, μην δίνεται καμμία σημασία στην στάση σώματος. Σκεφτείτε καλύτερα να διατηρήσετε την γενική σας υγεία. Η έλλειψη ύπνου, για παράδειγμα, ή το στρες είναι πολύ σημαντικότεροι παράγοντες για την εμφάνιση μυοσκελετικού πόνου.”

Τα λεπτά σημεία

Παρόλα αυτά, ισχύει πως, αν έχετε ηδη πόνο στη μέση, η στάση του σώματος μπορεί να τον επηρεάσει. Είναι γεγονός πως η καθιστική ζωή θα πρέπει να αποφεύγεται. Ο O’Sullivan προτείνει σε όσους υποφέρουν να συμβουλεύονται κάποιον ειδικό για το πως θα επανέλθουν με ασφάλεια στην κίνηση και την δραστηριότητα. Προειδοποιεί πως πρόκειται για μια διαδικασία που απαιτεί πειραματισμό και καθοδήγηση.

Ακόμη, ενημερώνει τους γονείς πως θα πρέπει να πάψουν να ανησυχούν για τις σχολικές τσάντες των παιδιών τους. Οι βαριές τσάντες δεν συνδέονται με την εμφάνιση μυοσκελετικού πόνου. Παραδόξως,  σύμφωνα με έρευνες, τα παιδιά των οποίων οι γονείς πιστεύουν πως η τσάντα θα προκαλέσει προβλήματα, τελικά όντως εμφανίζουν προβλήματα!

Τελικά

Το να κουβαλάμε βάρος δεν είναι επικίνδυνο, αυτή η πεποίθηση είναι λανθασμένη. Η έλλειψη δραστηριότητας και το αυξημένο σωματικό βάρος των παιδιών είναι οι πραγματικοί εχθροί!